بروزترین قیمت آمپرمتر دیجیتال و آنالوگ

راد ابزار محبوب ترین و بزرگترین منبع و فروشگاه ایران در زمینه فروش هویه مانند هویه دستی و هویه چسبی و تجهیزات لحیم کاری مانند سیم لحیم کاری و قلع کش و تجهیزات اندازه گیری مانند دورسنج و پراب و کالیبراتو و… میباشد.متخصصان رادابزار از اولین تماس شما تا پس از رسیدن محصولات به دستتان درکنارشما میباشد.ارسال لوازم و تجهیزات به سراسر کشور با ضمانت کامل محصولات.برای آگاهی از قیمت تمامی محصولات به طور لحظه ای از قلب بازار باما تماس بگیرید.

 

 

امپرمتر

آمپرمتر آنالوگ چیست؟

آمپرمتر عقربه ای یا همان امپرمتر انالوگ ابزاری برای سنجیدن جریان عبور الکتریسیته از یک مدار به شمار می آید.

 این ابزار اندازه شدت جریانی را که از مدار میگذرد را  توسط یک عقربه که در روی صفحه درجه بندی شده حرکت میکند، نمایش میدهد. این وسیله باید به گونه ای در مدار جایگذاری شود که تمام  تمام جریان الکتریسیته از ان رد بشود زیرا به این شکل میتوان تمام جریان هارا اندازه گرفت. این نوع اتصال اتصال سری یا متوالی نامیده میشود.بر این اساس امپرمتر ها به دو دسته انالوگ و دیجیتال تقسیم میشود. که امپرمتر انالوگ همان همان امپرمتر عقربه ای میباشد و جای خود را به امپر متر های دیجیتال داده است.

آمپرمتر تابلویی

این آمپرمترها نوع خاصی از آمپرسنج میباشند که در شدرت جریان تجهیزات برق و سه فاز در اندازه های زیاد به کار گرفته میشوند.این آمپر متر ها با توجه به کارامد بودن و شکل عالی ای که دارند به طور انالوگ یا دیجیتال جهت نصب بر روی تابلو های کنترل برق نصب میشوند.

آمپرمتر دیجیتال

به روز ترین نوع آمپرمتر ها آمپرمتر های دیجیتال میباشد و در تولید این نوع از آمپرمتر ها برای اندازه گیری شدت جریان در انواع کلمپی ها و انبری و ساده از میکروکنترل و تجهیزات جانبی الکتریکی استفاده میشود.آمپرمترهای کلمپی بر خلاف ظاهر متفاوتی که دارند کار کردن با دستگاهشان بسیار ساده است و در استفاده از این نوع دستگاه ها نیازی به قطع جریان الکتریسیته از مدار نیست چون امپرمتر های کلمپی به طور القایی از خاصیت الکترو مغناطیسی استفاده میکنند.

مراحل استفاده از آمپرمتر در مدار

برای این که بتوانیم از آمپرمتر در مدار استفاده کنیم نیاز است تا مانند مراحل زیر عمل کنیم

  1. خاموش کردن یا قطع کردن منبع تغذیه مدار
  2. قرار دادن آمپرمتر در محل مورد نظر مدار
  3. اتصال سرمثبت آمپرمتر به سیم قطب مثبت فاز یا پیل
  4. اتصال سر منفی آمپرمتر یه سیم منفی پیل یا فاز

اصطلاح انتقال مثبت به مثبت و منفی به منفی شامل مراحل سوم و چهارم میشود و به این مراحل پلاریته میگویند.به جک قرمز فیش قرمز و به جک سیاه فیش سیاه را باید متصل کنیم . اگر در اتصال و قرار دادن درست و اصولی آمپرمتراشتبه کنیم باعث اسیب دیدن دستگاه میشود زیرا با برعکس قرار دادن امپرمتر جریان الکتریسیته به شکل بر عکس وارد میشود و باعث نمایش اشتباه اعداد در امپرمتر های دیجیتال و کج یا خم شذن عقربه در امپرمتر های انالوگ میشود.

آمپرمتر های دیجیتال

این نوع امپر متر ها دستگاه هایی به شکل مربع یا مستطیل هستند و بر خلاف آمپرمتر های انالوگ که جریانات را با عقربه نشان میدهد این نوع از امپر متر ها جریان الکتریسیته را با اعداد نشان میدهد.و دستگاه های اپدیت و به روز شده دستگاه های انالوگ میباشند و درصد خطای کمتری دارند .در مدل های قدیمی آمپرمتر های دیجیتال اعداد با رنگ های سیاه و در مدل های جدید اعداد به صورت ابی و قرمز نمایش داده میشوند.

امپرمتر دیجیتال

گالوانومتر با آمپرمتر چیست؟

تفاوت هایی بین گالوانومتر و امپرمتر وجود دارد که بارزترین تفاوتشان در کارکردشان است گالانومتر برخلاف امپرمتر که مقدار جریان الکتریسیته را نشان میدهد گالوانومتر شدت و جهت جریان الکتریسیته را به نمایش میگذارد ویژگی های امپر متر ها عبارت اند از :

  1. مقدار جریان الکتریکی را انداره میگیرد.
  2. به میدان مغناطیسی وابستگی ندراد
  3. جریان های متناوب و مستقیم را اندازه میگیرد.
  4. نسبت به گالوانومتر ها حساسیت های کمتری دارند
  5. مقاومت امپرمترهای ایده ال صفر میباشد.
  6. به صورت ئستی و الکترونیکی کاربرد دارند.
  7. به صورت سری در مدار قرارگیری میشود.

امپرمتر ها نسبت به گالوانومتر ها دقت بالاتر ولی حساسیت کمتری دارد.گالوانومتر فقط جریان های مستقیم را اندازه میگیرد این درحالی است که امپر متر ها علاوه بر جریان های مستقیم جریان های متناوب را نیز اندازه میگیرند.گالوانومتر فقط در کنار میدان های مغناطیسی توانایی کار دارند ولی امپرمتر ها مستقل هساتند و نیازی به میدان های مغناطیسی ندارند. آمپرمتر در مدارهای الکترونیکی برای اندازه گیری جریانمورد استفاده قرار میگیرند اما از گالوانومتر در پل ها برای اندازه گیری پتانسیل و برای سنجیدن  مقدار و جهت جریان کوچک استفاده می شود.

از دیگر تفاوت های گالوانومتر و امپر سنج میتوان به دو مورد زیر نیز اشاره کرد:

  1. گالوانومتر ها فقط به اشکال الکتریکی یافت میشوند در حالی که امپرمتر ها هم به صورت دستی و هم به صورت الکتریکی یافت میشوند
  2. مقاومت یک امپرمتر ایده ال صفر میباشد درحالی که گالوانومتر بین 10 تا 100 اهم است

مزایای گالوانومتر :

  1. گالوانومتر ها دقت بالایی در اندازه گیری و کارکرد دارند
  2. این دستگاه ها حساسیت بالایی دارند
  3. گشتاور این دستگاه ها نسبت به وزنشان پایین میباشد
  4. از میدان های مغناطیسی به راحتی تاثیر نمیپذیرند

معایب گالوانومتر ها:

  1. فقط و فقط جریان های مستقیم را اندازه میگیرند و جریان های متناوب را اندازه نمیگیرند
  2. در این دستگاه ها اگر فنر دستگاه اسیب ببیند و یا اهن ربای دائمی فرسوده بشود اندازه گیری ها با خطا مواجه میشوند

در این مقاله سعی کردیم تا شمارا با امپرمتر ها و تفاوتشان با گالوانومتر ها و تفاوت های آمپرمترهای انالوگ و دیچیتال را شرح بدهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *