آموزش لحیم کاری با روغن لحیم

[vc_row][vc_column][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

آموزش لحیم کاری با روغن لحیم و نکات مهم آن

آموزش لحیم کاری با روغن لحیم یکی از مهمترین مباحثی می باشد که افراد فعال در حوزه الکترونیک و تعمیرات موبایل باید یاد بگیرند. در واقع می توان گفت که یکی از پرکاربردترین کارهایی که این روزها خیلی مورد استفاده قرار میگیرد ، لحیم کاری است. لحیم کاری نیز مانند تمام کارهای دیگر احتیاج دارد تا فردی که آن را انجام میدهد بلد باشد و تجربه داشته باشد. روغن لحیم را می توان یکی از مهمترین تجهیزات لحیم کاری دانست؛ از این رو در این بخش می خواهیم به نحوه استفاده از روغن لحیم بپردازیم.

نکات مهم نحوه استفاده از روغن لحیم 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”5875″ img_size=”large” alignment=”center” woodmart_inline=”no” parallax_scroll=”no”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

کارایی روغن لحیم چیست؟

زمانی که شما میخواهید دو قسمت از رسانا را به یکدیگر متصل کنید ، لازم است که اون بخش کاملا تمیز و با  دقت اتصال بر قرار کند. زمانی که شما میخواهید لحیم کاری انجام دهید دمای آن خیلی بالا است و در قسمت مورد نظر اکسید تولید میکند.

اکسید بین آن ها مانع میشود تا تماس الکتریکی صورت گیرد. برای این که بتوانید از این مشکل جلوگیری کنید باید از روغن لحیم استفاده کنید. ماده ایی که در این روغن است کالیفون است که اجازه نمیدهد اکسیدی تولید بشود.

قبل از این که بخواهید شروع به لحیم کاری کنید لازم است که محل مورد نظر را به روغن آغشته نمایید. وقتی این کار را انجام میدهید ، تمامی مواد زائد که بر اثر تماس هویه داغ با محل ورد نظر تولید میشود ، در روغن حل میشود. البته سیم هایی داریم که خودشان آغشته به روغن هستند و نیازی نیست که جداگانه آن را به روغم آغشته کنید.

جایگزین روغن لحیم

خمیر قلع که ترکیبی از فلاکس و پودر قلع و سرب است در قطعات SMD مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که میخواهید قطعات SMD را لحیم کاری کنید استفاده از روغن لحیم میسر نیست و باید از خمیر قلع استفاده کنید.

این خمیر برای ذوب شدن  در معرض حرارت اشعه فروسرخ قرار میگیرد و بعد اتصالات مدار الکترونیکی را به فیبر برقرار میکند. البته لازم به ذکر است که ماده فلاکس که همان خواص روغن لحیم را دارد امروزه خیلی مورد استفاده قرار میگیرد.

مایع فلاکس را به منظور اینکه اکسیدان به قطعات نچسبد، باید روی فیبر مدار چاپی و پای قطعات قرار دهید. فلاکس وقتی با قلع تماس پیدا میکند ظاهری کروی میگیرد که باعث میشود اتصال به خوبی صورت گیرد.

فلاکس ها گرما را به طور یک نواخت پخش میکند تا سوختگی ایجاد نشود و از اتصال پایه ها به یکدیگر جلوگیری میکند. در ضمن به عنوان خنک کننده هم میتوانید از مایع فلاکس استفاده نمایید.

رنگ فلاکس زرد و یا بدون رنگ است. برای اینکه بتوانید تمرکز قلع در برد مدار ایجاد کند همه آن ها را در پایه ها و اغلب در وان قلع جمع میکند. اما خمیر از دانه های کروی خاکستری قلع و روغن لحیم ساخته شده است.

نحوه عملکرد روغن لحیم

شما قبل از اینکه بخواهید هر منطقه ایی را لحیم کاری کنید باید اول آن را به روغن لحیم آغشته کنید. زمانیکه هویه گرم را به محل اتصال نزدیک کنید، با وجود روغن لحیم دیگر مواد زائد به محل اتصال نمیچسبد.

زمانی که شما از روغن لحیم استفاده میکنید ، رطوبت در محل اتصال را افزایش میدهید. همین موضوع باعث شکل گرفتن لحیم و اتصال بهتر قطعات میشود. از روغن لحیم میتوانید در اتمام کارتان برای تمیز کردن نوک هویه استفاده نمایید. از دیگر کاربردهای روغن لحیم روان کردن برد است.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”5878″ img_size=”large” alignment=”center” woodmart_inline=”no” parallax_scroll=”no”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

کاربرد روغن لحیم در صنایع مختلف

شما میتوانید از روغن لحیم در موسیقی هم استفاده کنید. البته در صنعت الکترونیک و لحیم کاری که از ابزارهای پرکاربرد به حساب می آید. در موسیقی برای جلوگیری از سر خوردن ساز و داشتن کنترل بیشتر روی ساز و همچنین جلوگیری از جیغ کشیدن ساز از روغن لحیم استفاده میشود.

در صنایع رنگ و پوشش ، مصالح ساختمانی ، باکتری کش ، چسب و مهر و موم ، صنایع شیمیایی ، صنایع کاغذ سازی ، صنایع غذایی و لاستیک های مصنوعی میتوانید از روغن لحیم استفاده نمایید.

ایمنی در برابر روغن لحیم

همه ما میدانیم که هر کاری خطرات خاص خود را دارد که با توجه به کار خطرات آن ها زیاد و کم است. کار با لحیم هم خطرات خودش را دارد. و البته بخش پر خطر آن شاید مربوط به روغن لحیم باشد.

هنگامی که نوک هویه به برد تماس میکند بر اثر گرمایی که از آن تولید میشود، روغن لحیم بخار میشود. این بخاری که بر اثر گرما به وجود آماده کاملا سمی بوده و ضررهای جدی به کاربر وارد میکند. لذا واجب است برای انجام کار از ماسک استفاده بشود. یا میتوانید لحیم کاری را در یک فضای باز یا فضایی دارای تهویه هوا استفاده نمایید.

چگونه میتوانیم یک روغن لحیم مناسب انتخاب نماییم؟

در بازار طبق استاندارهای IPC J-STD-004B سه نوع روغن لحیم وجود دارد. این سه نوع رزین ، جایگزین رزین و محلول در آب دارای پاک کننده است. شما با توجه به اجزاء و بوردهای خودتان روغن لحیم را انتخاب میکنید.

انتخاب روغن کاملا بستگی به لحیم کاری خود دارد و با توجه به آن باید روغن مناسب را انتخاب نمایید. مثلا برای لحیم کاری موجی بهتر است که شما از روغن لحیم حلال استفاده نمایید. این روغن قبل از کار روی قطعه پاشیده میشود و اینگونه شما وقتی کار میکنید اکسید ها به راحتی کنده میشوند.

برای لحیم کاری های قلع پوشانی بهتر است که از خمیر قلع استفاده کنید. این خمیر تمامی قطعات را در سر جای خودشان نگه میدارد. برای انجام لحیم کاری های انتخابی شما باید از روغن هایی با پاشش یا قطره جت کار کنید. این مدل روغن به قطعات آسیب نمیرساند و کارهای شما را با دقت بالا و  البته دقیق انجام میدهد. با رعایت کردن و ریختن روغن مناسب در لحیم به خوبی کارهایتان را پیش ببرید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”] طراحی سایت رایگان [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

یک پاسخ

  1. از آب لحیم کاری بیلگین استفاده کنید بهتری تجربه رو به دست میارید. جوش سریع و محکم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *