میگر چیست ؟ + ( بهترین لیست قیمت محصولات )

استفاده کردن از عایق ها باعث میشود تا از برق گرفتگی و اتش سوزی و اتصالی در پست ها ، خطوط انتقال برق و تاسیسات الکتریکی جلوگیری شود . پس کم شدن کیفیت یا تغییر در ساختار عایق ها قطعا میتواند خطرناک و جدی باشه. به همین خاطر لازم اسات تا سیستم های عایقی تاسیسات الکتریکی در طول زمان تست بشوند .

از مهم ترین روش های امتحان و تست عایق ، استفاده کردن از دستگاهی به نام  میگر(Megger) است که شناخت آن و نحوه ی کار و استفاده از میگر برای مهندسین برق لازم و مهم میباشد.

ما در این مقاله با میگر و کاربردهای آن، و همچنین با نحوه ی عملکرد آن اشنا میشویم.تا اخر این مقاله با ما باشید.

دستگاه میگر چیست؟

استفاده از وسیله میگر برای اندازه گیری مقاومت عایق هاست، تستر عایق اسم دیگه ی این دستگاه است که کیفیت کابل رو میتونه بررسی کنه و تست جریان نشتی از عایق رو هم انجام بده. وسیله ی میگر از دسته ی تجهیزات برقی هست. این وسیله با اعمال کردن یک ولتاژ بالایی مثل ولتاژ 1000 ولت تا 10 کیلو ولت، مقدار مقاومت عایق در برابر ولتاژ های مختلفی رو بررسی و میسنجه، این دستگاه توانایی اندازه گیری مقاومت عایق ها تا اندازه و مقدار خیلی بالا رو هم داره.

تقریبا میشه گفت که میگر دستگاهی شبیه به مولتی متر هست که مقاومت رو اندازه گیری میکنه،با این فرق که مقدار مقاومتی که اندازه گیری میکنه بسیار بالا هست.

تاریخچه ی ابزار میگر

کلمه ی میگر(Megger) از دو تا کلمه به نام های “megohms” و “tester” تشکیل شده که این کلمه یک علامت تجاری هست که در انحصار کمپانی evershed & vignolas ltd  هست.

کمپانی میگر در سال 1895 توسط سیدنی اورشد و ارنست ویگولز پایه گذاری شد.

[html_block id=”7815″]

کاربرد دستگاه میگر چیست؟

  • تست کردن و بررسی و ارزیابیه جریان نشتی در تجهیزات الکتریکی
  • آزمایش کردن مفصل بندی تجهیزات برقی(مفصل بندی برای متصل کردن دو کابل به یکدیگر و همینطور انشعاب گرفتن از یک کابل استفاده میشود)
  • تست کردن دوره ای عایق برای چک و بررسی شرایط نگهداری عایق در تجهیزات الکتریکی
  • اندازه گیری کردن مقاومت عایقی کابل ها، ژنراتور ها، ترانسفورماتورها،موتورها و سایر تجهیزات الکتریکی
  • تست کردن عایق سیم پیچ های الکتروموتور
  • اندازه گیری کردن مقاومت مقره ها

اجزای ابزار میگر

1-ژنراتور دی سی:تامین کردن انرژی الکتریکی میگر.

2-دسته میل لنگ: اگر که ژنراتور دی سی میگر ذستی باشه یک دسته ی میل لنگ دارد که انرژی الکتریکی با چرخاندن آن تولید میشود.

3-کلاچ: از کلاچ برای تغییر سرعت دسته ی میل لنگ از کلاچ استفاده میشود.

4-سیم پیچ های اولیه و ثانویه: برای تثبیت کردن جریان به ژنراتور دی سی وصل میشه.

5-ترمینال ورودی: دوتا ترمینال ورودی به صورت X , Y در میگر هست که همان کابل پراب است.

نحوه ی عملکرد ابزار میگر

معمولا از میگر برای اندازه گیری مقاومت های بزرگی که تا 2گیگا اهم با ولتاژ تست 5 کیلوولت هستند استفاده میشود. دستگاه میگر با اعمال کردن یک ولتاژ ده ولت تا ده کیلوولت هم میتونه مقاومت مد نظر را اندازه گیری کنه. ابزار میگر بر اساس جاذبه الکترومغناطیسی کار میکنه.یک میدان الکترومغناطیسی وقتی شکل میگیره که جریان به سیم پیچ اولیه میگر میرسه. گشتاوری که توسط این میدان الکترومغناطیسی ایجاد میشه میتونه عقربه های میگر رو به حرکت دربیاره و مقدار مقاومت عایق رو به ما نمایش بده. ولتاژ مورد نیازمان را برای شروع تست به کابل یا تجهیز مورد تست باید اعمال کنیم.

به دو روش منبع این ولتاژ تامین میشود:

  • در روش اول اینکه یک نوسان ساز ولتاژ دریافتی از یک منبع دی سی را به ولتاژ ای سی تبدیل کرده و بعد ولتاژ خروجی نوسان ساز را با کمک از یک ترانسفورماتور به مقدار دلخواه برای اپراتور تغییر میدهد.
  • و در روش دوم هم برای تولید ولتاژ ای سی از یک ژنراتور استفاده میشود.

البته که دستگاه های جدید این نوع تولید ولتاژ را دارند. در میگر های قدیمی از ژنراتور دستی برای تولید برق استفاده میشده که داراری یک هندل دستی بودند.اپراتور برق مورد نیاز میگر را با چرخاندن هندل تولید میکرد.

انواع دستگاه میگر

عملکرد میگرها مانند همدیگر است. اما تفاوتشان در تولید برق و اعمال آن به کابل و یا تجهیز مورد تست است. در ادامه ی مقاله انواع میگر را به شما توضیح میدهیم.

1-ابزار میگر دستی

منبع تغذیه در این نوع از دستگاه میگر به صورت دستی کار میکند. اپراتور باید هندل روی میگر را بچرخاند تا انرژی الکتریکی لازم برای انداره گیری عایق بدست بیاید.

این نوع از دستگاه های میگر برای نشان دادن مقاومت از یک صفحه مدرج که عقربه دارند استفاده میکنند

2-دستگاه میگر الکتریکی

در این نوع از میگر منبع ولتاژ برای تولید کردن برق از یک باتری استفاده میشود. پس دیگر برای تولید برق نیاز به اپراتور نیست. همینطور اینکه دستگاه میگر الکترونیکی برای نمایش مقدار مقاومت از LCD استفاده میکند.

انواع روش های انجام تست ابزار میگر

اول اینکه دقت کنید که زمانی که تست مقاومت عایق را انجام میدید،دستگاه یا کابل مدنظزتون برق دار نباشه، چون وجود داشتن برق در سیستم و کابل ها به دستگاه میگر میتونه اسیبی بزرگی بزنه.

به سه روش تست مقاومت در دستگاه میگرها انجام میگیره:

1-تست کوتاه مدت و یا خواندن لحظه ای مقدار مقاومت

این روش با اتصال کردن دستگاه میگر به هر نقطه ای از عایق امکان پذیر هست، برای اینکه نتیجه ی کار مشخص بشه کافیه فقط 60 ثانیه دستگاه میگر به عایق متصل باشه.

2-تست مقاومت با روش نموگیری زمانی

در این روش مقاومت عایق چندین بار در یک بازه زمانی مشخص اندازه گیری می شود. اگر عایق سالم باشد، مقاومت باید با هر بار اندازه گیری افزایش یابد. اطلاعات به دست آمده از این آزمون نهایی و قابل اعتماد است.

3. زوش تست عایق با نسبت جذب دی الکتریک
تست عایق با این روش نسبت جذب دی الکتریک شرایط عایق را بر اساس میزان جذب دی الکتریک انجام می دهد. به همین علت این اسم را برایش انتخاب کردند. در این روش دو دفعه تست 60 ثانیه ای با فاصله 30 ثانیه انجام می شود.و این روش بهترین و قابل اطمینان ترین روش تست عایق است.

نتیجه
اهمیت دستگاه میگر در نگهداری ایمنی و کیفیت تجهیزات برقی نیازمند آشنایی مهندسان برق با این دستگاه است. کار با دستگاه Migger سخت نیست، ولی نیازمند به آموزش دیدن و تجربه دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *