مضرات دود لحیم کاری برای بدن و نحوه جلوگیری از آن

مضرات دود لحیم کاری برای بدن از جمله مسائلی است که تکنیسین ها و افراد فعال در حوزه برق و الکترونیک می بایست جدی بگیرند. در واقع دودهایی که در حین لحیم کاری ایجاد می شوند می توانند برای سلامتی انسان بسیار خطرآفرین باشند. در این بخش می خواهیم به بررسی مضرات دود لحیم کاری برای بدن و نحوه جلوگیری از آن بپردازیم.

مضرات دود لحیم کاری

یکی از خطرات شدید و بسیار رایج در بین افرادی که لحیم کاری میکنن این است که افراد دچار گرفتگی دود لحیم میشوند. البته که این دود شیمیایی بوده و برای فرد مضر می باشد و نباید وارد بدن کسی بشود. این دود بر اثر حرارتی که هویه در محل اتصال برای متصل کردن دو فلز به جا میگذارد بوجود می آید. این گازها کاملا سمی بوده و می توانند یک خطر جدی برای سلامتی انسان محسوب شوند.

البته که قلع به غیر از انسان ها به محیط زیست نیز آسیب وارد کرده و باعث مضرات غیرقابل جبران می شود. ما در این مطلب سعی داریم تا تمام این مضرات را به شما بگوییم تا شما در مواقعی که دارید لحیم کاری انجام میدهید مواظب سلامتی خود باشید.

اثرات دود لحیم در محیط زیست

اکسیدی که از قلع تولید شده و به اطراف بخار می شود غیر قابل حل است. سنگ معدن به کار رفته در آن هم در برابر آب و هوا کاملا مقاوم می باشد. به همین دلیل میزان قلع در خاک و آب طبیعی خیلی کم است.

غلظت قلعی که در خاک وجود دارد به کلی بین ppm4-1 است اما در بعضی از این خاک ها مقدار آن به ppm0-1 تغییر میکند. این مقدار در حالی است که خاک معدنی شامل ppm300 می باشد.

همانطور که می دانید در معادن قلع اندکی وجود دارد. اما ارزش اقتصادی یکی از آن ها مهم است. مهمترین منبع قلع در واقع در چین بوده و شروع آن از آن جا است و تا تایلند ، برمه و مالزی ادامه دارد و در آخر به مجمع الجزایر اندونزی میرسد.

کشور مالزی 40% قلع جهان را تولید میکند. اما باید دانست که دود لحیم اگر خیلی زیاد در محیط زیست پخش شود ممکن است به گیاهان آسیب های جدی وارد شود.

 اثرات قلع در سلامتی

به طور کلی قلع در مواد مختلفی به کار میرود. اما این قلع برای وجود انسان بسیار خطرناک بوده و آسیب های جدی به هر فردی میتواند وارد کند که شاید جبران آن غیر ممکن باشد. البته با وجود این خطرات زیاد برای انسان باز هم از قلع در بسیاری از مواد نظیر صنعت رنگ و صنعت پلاستیک استفاده می شود. البته در صنعت کشاورزی برای کشتن آفت ها این ماده مورد استفاده قرار می گیرد.

با اینکه همگی به میزان زیاد آسیب رساندن قلع واقع هستند بازهم در بسیاری از مواد از قلع استفاده می کنند. یکی از رایج ترین کارهایی که قلع در آن خیلی کاربرد دارد، لحیم کاری است.

افراد به منظور ایجاد اتصال خوب میان فلزها، از قلع استفاده میکنند. زمانی که با حرارت هویه در حال ذوب کردن سیم لحیم هستید و از قلع برای این کار دارید استفاده میکنید ، یک نوع دودی از آن فرآیند حرارتی ایجاد میشود که کاملا سمی بوده و برای انسان خیلی مضر میباشد.

اثراتی که قلع بر روی انسان میگذارد

سوزش چشم و پوست ، سر درد ، دردهای شکمی و معده ، کسالت و سرگیجه ، تعریق شدید ، تنگی نفس ، مشکلات ادراری است.

و اما اثرات مزمنی که قلع روی افراد میگذارد عبارتند از :

افسردگی ، آسیب کبدی ، تضعیف سیستم ایمنی ، آسیب کروموزونی ، کاهش سلول های قرمز خونی و آسیب مغزی(خشونت ، اختلال در خواب ، فراموشی و سردرد) است.

 نکات مهمی بهداشتی و ایمنی در لحیم کاری

هنگامی که شما در حال هستید می بایست یک سری نکات ایمنی را رعایت کنید. با رعایت کردن نکات ایمنی در واقع میتوانید جلوی خطرات احتمالی که برای هرکسی به وجود می آید را بگیرید.

سلامتی مهمترین چیز در دنیا بوده و می بایست به خوبی در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید. یکی از خطراتی که دود لحیم دارد ، برخورد کردن بخارات ناشی از ذوب کردن سیم لحیم و قلع آن با فرد است. اگر قلع ذوب شده سرب داشته باشد آسیب های خیلی مخربی میتواند به هر کسی وارد کند که شاید جبران کردن آن کار سختی باشد و در بعضی مواقع غیر قابل جبران است.

این خطر شیمیایی است که دود لحیم به افراد وارد میکند و اما خطر فیزیکی که دود لحیم میتواند به افراد وارد کند صدا ، پرتو ها و سرما یا گرمای شدید است. و اما خطرات ارگونومیکی هم نیز به وجود می آورد که این خطرات شامل : کار استاتیک که به خاطر قرار گرفتن در موقعیت نامناسب است. نگه داشتن طولانی مدت ابزار لحیم در دست.

 وضعیت مناسب بدنی در حین کار

موقعیت فیزیکی نامناسب در حین کار می تواند آسیب هایی به ساختار بدنی شما وارد کند. علائم اسکلتی و عضلانی خود را در نظر بگیرید و بعد در مناسب ترین حالت ممکن بنشینید. از وضعیت هایی که دچار خستگی شما در حین نشستن میشود جلوگیری کنید و در موقعیت مناسبی بنشینین تا تمرکز شما بالا برود.

دست هایتان را در زاویه ایی پایین تر از شانه های خود قرار دهید. از صندلی هایی که پشتی های استانداردی دارند استفاده نمایید تا بتواند کمر شما را به خوبی نگه دارد. اگر ایستاده کار میکنید از زیر پایی های مناسب استفاده نمایید. برای اینکه نخواهید در حین کار بدن خود را بکشید و یا خم کنید، ابزارات را تا حد ممکن در دسترس خودتان قرار دهید.

همه ابزار ها را تا حد ممکن در ارتفاع آرنج خود قرار دهید تا برداشتن آن ها برایتان راحت شود. از میزهایی استفاده کنید تا بتوانید ارتفاع میز را به دلخواه و متناسب با قد خودتان تنظیم کنید.  در کل باید گفت که استانداردترین حالت را برای خود به وجود بیاورید.

در آخر باید گفت که اگر در هنگام لحیم کاری موقعیت نشستن خود را تنظیم کنید و ماسک بزنید و عینکی روی چشمانتان قرار دهید از خودتان در برابر دود لحیم محافظت میکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *