خرید انواع کالیبراتور + لیست قیمت

کالیبراتور دستگاهی است که جهت تنظیم دقیق دستگاه‌ها و سنسورهای اندازه‌گیری و کالیبره کردن آنها مورد استفاده واقع می‌شود. این وسیله در دستگاه‌ها و سنسورهای مختلفی وجود دارد و وجود آن اهمیت زیادی دارد؛ چرا که این اجازه را به کاربر می‌دهد تا صحت و دقت اندازه‌گیری دستگاه را مورد بررسی قرار داده و آن را بهبود ببخشد. قیمت کالیبراتور نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ پس پیش از خرید کالیبراتور سعی کنید نسبت به آن اطلاعات لازم را کسب نمایید.

در زیر لیستی از بهترین کالیبراتور های فروشگاه بزرگ راد ابزار را به شما نمایش میدهیم تا بتوانید بهترین کالیبراتور را برای خود انتخاب و خریداری کنید.

 

 

کالیبراتور و کاربرد آن

همانطور که در قسمت فوق اشاره کردیم، کالیبراتور را برای تنظیم انواع و اقسام سنسورها و دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند و‌ عملکرد آن معمولاً بر اساس یک منبع معتبر از مقدار اندازه‌گیری شده می‌باشد. کالیبراتور سیگنال استانداردی را ایجاد می‌کند و طبق آن دستگاه را تنظیم می‌نماید. این سیگنال می‌تواند فشار، دما، ولتاژ، جریان و… باشد. از این وسیله در صنایع مختلف استفاده‌های فراوانی می‌شود به عنوان مثال:

_صنعت فرآیند: از کالیبراتور در صنایع فرایندی مانند داروسازی صنایع گاز، نفت و… برای کالیبره و تنظیم کردن انواع کنترلرها، سنسورها و ترانسیمترها استفاده می‌شود.

_برق و الکترونیک: در صنعت الکترونیک و برق نیز جهت تنظیم و کالیبره کردن لوازم اندازه‌گیری نظیر مولتی‌متر، اسیلوسکوپ، دستگاه‌های اندازه‌گیری ولتاژ و جریان و سایز ابزار آزمایشگاهی استفاده می‌شود.

_ابزارهای دقیق: از کالیبراتور برای ابزارهای دقیقی مانند دستگاه اندازه‌گیری فشار، دستگاه‌های مربوط به اندازه‌گیری دما و… بهره گرفته می‌شود.

انواع کالیبراتور

کالیبراتورها در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند که برخی از مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

۱_کالیبراتورهای جریان: از این نوع کالیبراتورها جهت تنظیم دقیق و کالیبره کردن سنسورها و دستگاه‌های اندازه‌گیری جریان مستقیم و جریان متناوب استفاده می‌کنند.

۲_کالیبراتورهای فشار: این نوع کالیبراتورها نیز همانطور که از نامشان پیداست، جهت تنظیم و کالیبره کردن سنسورها و دستگاه‌های اندازه‌گیری فشار استفاده می‌شوند؛ به عنوان مثال جهت اندازه‌گیری فشارهای مختلفی نظیر فشار آزمایشی، فشار نسبتی، دیافراگمی فشار و…

۳_کالیبراتورهای ولتاژ: از این نوع کالیبراتورها برای اندازه گرفتن ولتاژ‌های متناوب و مستقیم بهره گرفته می‌شود.

۴_کالیبراتورهای تراز: از کالیبراتورهای تراز جهت تنظیم کردن دستگاه‌هایی مانند تراز بولت‌ها، تراز دوبعدی، تراز لیزری و… استفاده می‌کنند.

۵_کالیبراتورهای دما: از این نوع کالیبراتورها جهت تنظیم سنسورها و دستگاه‌های اندازه‌گیری دما مثل رطوبت سنج، ترمومتر، ترموکوبل و… بهره می‌گیرندو

۶_کالیبراتورهای زمان: نوع ششم کالیبراتورها نیز جهت تنظیم دستگاه‌هایی مثل تایمر ساعت و هر دستگاهی که با زمان مرتبط باشد، استفاده می‌شود.

نحوه استفاده از کالیبراتور

اگرچه استفاده از کالیبراتور به نوع و مدل آن و نیز دستگاهی که قرار است کالیبره شود، بستگی دارد. اما به طور کلی برای استفاده از کالیبراتور مراحل عمومی زیر را طی می‌کنند:

  • مرحله اول: پیش از هر چیز بهتر است دفترچه راهنمای دستگاه را به دقت مطالعه کرده و دستورات ایمنی و روش‌های استفاده و تنظیمات آن را کاملاً بخوانید. سپس دستگاهی را که قرار است کالیبره کنید، آماده سازی کرده؛ این آماده سازی ممکن است شامل تنظیمات اولیه برق رسانی یا هر چیز دیگری باشد.
  • مرحله دوم: در مرحله بعدی طبق نوع اندازه‌گیری و نوع دستگاه، آن را در شرایط مناسبی تنظیم نمایید. به عنوان مثال محدوده اندازه‌گیری، واحد اندازه‌گیری و… را مشخص کنید و سپس کالیبراتور را به دستگاه وصل نمایید. نحوه اتصال به هر طریقی که باشد از انجام صحیح آن اطمینان لازم را حاصل کنید. ضمنا اتصال از طریق سنسور رابط یا کابل باشد.
  • مرحله سوم: در مرحله بعدی مقادیر اندازه‌گیری شده به وسیله دستگاه را با مقدار استاندارد، کالیبره کرده و تعادل لازم را برقرار نمایید. این مسئله ممکن است تنظیم سیگنال استاندارد و… را در بر بگیرد. پس از انجام کالیبره کاملاً بررسی کنید دستگاه به شکل صحیحی کالیبره شده باشد. پس از آن می‌توانید نتایج را ثبت کرده و در صورت نیاز آنها را ذخیره نمایید.
  • مرحله چهارم: مرحله چهارم روند کنترل کیفی کار است. در واقع در این مرحله جهت حفظ صحت و دقت اندازه‌گیری، کنترل کیفی کار خود را دنبال کنید. این مرحله می‌تواند شامل تعیین فرکانس کالیبره، پیگیری مداوم عملکرد دستگاه و نیاز به کالیبره کردن‌های دوره ای باشد. به طور کلی برای انجام این کار دفترچه راهنمای تولید کننده دستگاه را کاملاً مطالعه کرده و اگر در جایی احتیاج به کمک داشتید، می‌توانید با تکنسین‌های متخصص مشورت نمایید.

قیمت کالیبراتور

عوامل متعددی روی قیمت این وسیله تاثیرگذار است؛ به عنوان مثال دقت کالیبراتورها یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی قیمت آنها هستند. بدیهیست هر چقدر کالیبرتور دقت بالاتری داشته باشد، گران‌تر است. عامل بعدی در تعیین قیمت نهایی این محصول، قابلیت‌های پیشرفته آن است. عامل سوم نیز برند و کشور سازنده محصول می‌باشد. هر چقدر که شما محصول را از یک برند معتبرتر و با کیفیت‌تر خریداری کنید، احتمالاً قیمت بیشتری نسبت به سایرین داردو ضمناً تکنولوژی‌های استفاده شده در آن نیز روی قیمت نهاییش موثر است. در این میان مواردی مانند شرایط بازار و قابلیت حمل و نقل نیز روی قیمت کالیبراتور تاثیرگذار خواهند بود؛ به این معنا که هر چقدر عرضه نوع مرغوب این محصول در بازار بیشتر شود، احتمالاً قیمتش کمی کمتر می‌شود و هر چقدر میزان عرضه کم شود، قیمت افزایش پیدا می‌کند. ضمناً دستگاه‌هایی که حمل و نقل راحت‌تری دارند، به مراتب قیمت کمتری نیز دارند. شما می توانید لیست قیمت کالیبراتور را در فروشگاه‌ه راد ابزار بیابید.

خرید انواع کالیبراتور

هنگام خرید این دستگاه با توجه به تنوعی که دارد و طیف وسیع کاربردها و استفاده‌های آن، باید دقت عمل لازم را به خرج داد. پس در صورتی که قصد خرید کالیبراتور را دارید؛ اول نوع کاربرد و حوزه مورد بهره‌برداری را در نظر بگیرید. در صورت انجام این کار، می‌توانید بهترین گزینه ممکن را برای خود انتخاب نمایید. پیش از خرید کالیبراتور باید از استانداردها و مشخصات فنی دستگاه مورد نظرتان را اطلاع داشته باشید و با خرید یک کالیبراتور مناسب، نهایت بهره را از آن بگیرید. در صورتی که قصد خرید آنلاین کالیبراتور را دارید؛ راد ابزار مجموعه‌ای از متخصصین را در کنار شما جهت انتخاب بهترین کالیبراتور دارد.

کلام آخر

همانطور که گفتیم کالیبراتور دستگاهی است که برای تنظیم و کالیبره کردن سنسورها و دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود. انواع مختلفی از کالیبراتورها مانند کالیبراتورهای جریان، فشار، ولتاژ، دما، زمان و… وجود دارند. برای استفاده از آن نیز بهتر است ابتدا بروشور دستگاه مورد نظر را بخوانید و با کسب اطلاعات در این زمینه، اقدام به کالیبره کردن دستگاه نمایید. البته توصیه ما این است در صورت نداشتن دانش فنی و تخصص در این زمینه، این کار را به افراد مجرب و با تجربه بسپارید. در این مقاله ما راجع به خرید انواع کالیبراتور صحبت کردیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد. از اینکه تا پایان در کنار ما بودید، از شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول

۱_کالیبراسیون یعنی چه؟

به زبان ساده کالیبراسیون به معنای تعیین حدود مقدار خطای اندازه‌گیری طبق یک دستورالعمل استاندارد و معین می‌باشد.

۲_از کالیبراتور در چه تجهیزاتی استفاده می‌شود؟

باید در همه تجهیزاتی که اندازه‌گیر هستنند، از کالیبراتور استفاده شود؛ چرا که این مقادیر در انواع و اقسام فرایندها تاثیر می‌گذارد.

۳_آیا دستگاه‌های نو و جدید نیز احتیاج به کالیبره کردن دارند؟

بله دستگاه‌های نو نیز باید کالیبره گردند.

۴_چه مراکزی اجازه کالیبره کردن تجهیزات را دارند؟

مراکزی که دارای گواهینامه صلاحیت آزمایشگاه از موسسات استاندارد و تحقیقات صنعتی را داشته باشند، مجاز به انجام این کار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *