آموزش لحیم کاری بدون هویه

لحیم کاری بدون هویه می تواند برای افراد فعال در صنایع برق و الکترونیک یک ضرورت محسوب شود. فرآیند لحیم در واقع فرآیندی با آلیاژ قلع و سرب است که در صنعت های الکتریک بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. قبل از هرچیزی همه باید بدانند که لحیم کاری چیست؟ لحیم کاری در واقع برای متصل کرن دو فلز و یا دو قطعه به یکدیگر است. لحیم کاری نیاز به یک سری تجهیزات دارد که هویه از جمله اصلی ترین آنهاست اما در این بخش می خواهیم به آموزش لحیم کاری بدون هویه بپردازیم.

فرایند لحیم کاری

شما برای اینکه بتوانید در بردهای الکترونیک ، بین قطعات موجودی که در آن قرار دارد اتصال مجدد ایجاد کنید می بایست لحیم انجام دهید. در لحیم ابتدا محلی که خراب است را پیدا کرده و سپس آن نقطه را با استفاده از روغن لحیم تمیز می کنید.

بعد از آن شما سیم لحیم را در آن منطقه قرار داده و با نوک هویه ایی که به خوبی داغ شده است آن را ذوب کنید. با ذوب شدن سیم لحیم در محل مورد نظر و گذاشتن سرد شدن آن نقطه اتصال را دوباره بر قرار خواهید کرد.

کیفیت سیم لحیم در لحیم کاری بسیار مهم است، به همین دلیل باید آن را از فروشگاهی معتبر خریداری کرد تا از کیفیت و کارایی سیم لحیم اطمینان داشت. برای خرید سیم لحیم، فروشگاه راد ابزار بهترین گزینه برای شماست.

نکته هایی در لحیم کاری وجود دارد که با رعایت کردن آن ها به راحتی میتوانید یک کار خوب را انجام دهید. اما لحیم کاری به دو صورت انجام میشود. با هویه و بدون هویه.

لحیم کاری با هویه را تقریبا همه دیدند و با آن آشنا هستند. آن چیزی که جدید است و شاید کسی از نزدیک آن را ندیده باشد لحیم کاری بدون هویه است. شاید برایتان سوال بشود که این کار چگونه انجام پذیر است؟

تجهیزات مورد نیاز برای لحیم کاری بدون هویه

برای انجام لحیم کاری بدون هویه قطعا احتیاج به تجهیزاتی خواهید داشت. نمیشود که هویه وجود نداشته باشد و شما بتوانید لحیم کاری انجام دهید و اتصال بین قطعه ها را بر قرار نمایید. اما ممکن است در مواقعی هویه ای نداشته باشید و مجبور به لحیم کاری شوید.

در این مواقع میتوانید بدون وجود مهم ترین دستگاه لحیم کاری که هویه است ، کار خود را انجام دهید. در صورت نداشتن هویه میتوانید با تهیه کردن یک تکه سیم لحیم ، یک فندک ، چسب برق ، روغن لحیم ، انبردست و یک مداد یا وسیله ایی گرد که اندازه ایی مانند مداد داشته باشد استفاده نمایید.

این ابزارها میتوانند جایگزین خوبی برای هویه باشند و شما در صورت نداشتن هویه با تهیه کردن تمامی این وسیله ها میتوانید کار لحیم کاری خود که روی لحیم با آلیاژ های قلع و سرب انجام میشود را با عملکردی مانند دستگاه هویه انجام دهید.

آموزش لحیم کاری بدون هویه

کار لحیم کاری با هویه را تقریبا همه بلد هستند و البته راجب این موضوع بالاتر توضیحی داده شد. اما کار بدون هویه چگونه است؟ شاید فکر کنید که اصلا این کار امکان پذیر نیست.

خوب است بدانید که این کار امکان پذیر بوده و شما میتوانید بدون داشتن هویه لحیم کاری خود را انجام دهید. تنها کافیست که وسیله های مورد نیاز را تهیه کنید و کار با آن ها را بلد باشید. زمانی که شروع به کارمیکنید ، اول باید سیم لحیم خود را بردارید. بعد از آن با استفاده از دست ، یک سمت از سر آن را خم میکنید و یه حالت نود درجه به آن قسمت میدهید.

سپس مداد را برداشته و قسمتی که تا کرده اید را کنار مداد گذاشته و قسمت میانی سیم را دور مداد بپیچید. حواستان باشد تا انتها این کار را انجام ندهید تا سه الی چهار دور کافی می باشد.

بعد از آن سیم را از مداد جدا کنید. البته یادتان باشد که قسمتی که خم کرده بودید حتما باز و صاف کنید. فندک را بردارید و با چسب برق ، درست در زیر قسمت فلزی فندک یک دور چسب بچسبانید.

حال می بایست با انبردست یک سر سیم را خم کنید و یه حالت نود درجه به آن بدهید. بعد از این که یک سر سیم را خک کردید ، آن را درست در کنار بدنه فندک قرار دهید. این کار باید به گونه ایی باشد که آن قسمت از سیم که به صورت لوله های گرد است درست در منطقه ایی که آتش از فندک خارج میشود قرار بگیرد.

لحیم کاری بدون هویه

 

یعنی آتش فندک از بین لوله مانندی که توسط مداد در سیم به وجود آوردیم بیرون بیاید. بعد از قرار دادن سیم در جای درست دور تا دور آن را چسب میزنیم تا ثابت در کنار فندک بماند. بعد از آن قسمت بالایی سیم را که صاف هست ، تا میکنیم و به صورت دو لایه میکنیم.

حال زمان آن رسیده است که سر سیم را به روغن مخصوص لحیم کاری آغشته نمایید. این نکته را به یاد داشته باشید زمانی که می خواهید سر سیم را روغن میزنید فندک را روشن کنید. بعد از آن دو قطعه ایی که میخواهید اتصال را بین آن ها بر قرار کنید در کنار هم قرار دهید. حالا میتوانید فندک را روشن کنید و با ذوب کردن سیم در قسمت موردنظر اتصال را برقرار کنید.

کلام آخر

در مواقعی ممکن است که هویه وجود نداشته باشد و یا خراب شده است. شاید در این حین لازم باشد تا یک تعمیر الزامی را انجام دهید و این تعمیر هم فقط با لحیم انجام میشود.

همه میدانند که لحیم کاری توسط هویه انجام میشود اما خب در نبود هویه هم می توان این کار را انجام داد. تنها می بایست شما با خواندن تمامی مطالب بالا و تهیه و انجام کارهای مورد نیاز لحیم کاریی بدون هویه را انجام دهید.

این کار در خیلی از بخش ها میتواند به شما کمک کند و کارهای شما را پیش ببرد. البته که شاید لحیم کاری بدون هویه به علت کارهایی قبل از لحیم کاری باید انجام دهید زمان بیشتری ببرد اما عملکردی درست مانند لحیم کاری با هویه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *