نحوه ساخت خمیر قلع در خانه

[vc_row][vc_column][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

ساخت خمیر قلع در خانه چگونه است؟

نحوه ساخت خمیر قلع در خانه می تواند در مواقع زیادی کاربردی و مقرون به صرفه باشد. خمیرهای قلع در بازار بسیار گران است و برای تهیه کردن آن ها باید مقدار زیادی هزینه کرد. میدانید که از خمیرهای قلع برای تعمیر سازه های برنجی مانند ترومپت و شیپور استفاده میشود. از این رو در این بخش می خواهیم نحوه ساخت خمیر قلع در خانه را به شما عزیزان آموزش دهیم.

کاربرد خمیر قلع

اتصال بر قرار کردن بین محل های برنجی، احتیاج به خمیرقلع دارد زیرا در لحظه ای که خمیر در این نقطه ذوب میشود اتصال روان شده و آن را هوابند هم میکند. حال که خمیر قلع یک نوع ماده مهم به حساب می آید و برای تهیه آن هم باید هزینه زیادی پرداخت بشود ، در این مطلب میخواهیم روشی به شما آموزش بدهیم تا بتوانید در خانه با استفاده از یک سری مواد و البته هزینه ای کم ، برای خود یک نوع خمیر قلع بسازید.

مواد لازم برای ساخت خمیر قلع در خانه

برای اینکه بتوانید در خانه با هزینه کم برای خود خمیر قلع بسازید به یک سری مواد نیاز است. این تجهیزات عبارتند از :

1 – قلع لحیم کاری از نوع 60 – 40  یا 50 – 50 . البته لازم به ذکر است که در این جا میتوانید از قلع هایی که دارای فلاکس هستند هم استفاده نمایید. البته در صورتی که نوع فلاکس پایه اسیدی نباشد زیرا باعث خوردگی قلع میشود.

2- داشتن یک سوهان نرم و متوسط. این را بدانید که هرچه سوهان شما ریزتر و نرم تر باشد کیفیت خمیری که درست میکنید بهتر خواهد بود.

3 – تهیه فلاکس لحیم کاری. حتما زمانی که میخواهید فلاکس لحیم را تهیه کنید، از اسیدی نبودن آن مطمئن شوید.

4 – تهیه کردن یک تستر اجاقی، یک اجاق برقی یا مشعل گازی.

اینها ابزارآلاتی هستند که برای درست کردن و ساختن خمیر قلع در خانه باید آن ها را تهیه نمایید. دقت کنید وجود تمامی مواد ذکر شده از واجبات است.

مراحل لازم برای ساخت خمیر قلع در خانه

آماده سازی تکه های قلع برای ذوب

مراحل لازم برای ساخت خمیر قلع در خانه:

1 – یک سیم قلعی را به قطعات کوچک تقسیم کنید.

2 – یک محفظه ی کوچک از جنس زر ورق آلمینیومی تهیه کرده و تکه های بریده شده را در آن قرار دهید. برای محکم کردن، چند مرحله زر ورق را تا بزنید. اینگونه یک قوطی موقتی درست کرده که باعث میشود تا قلع ذوب شده داخل اجاق یا روی پای شما نریزد.

به این ترتیب با انجام این دو مرحله شما تکه های قلع خود را آماده کرده اید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”5886″ img_size=”large” alignment=”center” woodmart_inline=”no” parallax_scroll=”no”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

 گداختن سیم ها در اجاق

در این مرحله باید تکه های بریده شده ای که از قبل تهیه کرده اید را گداخته و ذوب کنید. اینگونه که شبیه به یک شمش کوچک شود. برای ذوب کردن قطعه های قلع میتوانید از یک تستر اجاقی یا اجاق رومیزی استفاده کنید و قطعه ها را به مدت 40 دقیقه حرارت بدهید.

میتوانید ظرف حاوی محتوای سیم لحیم ها را روی یک صفحه فلزی گذاشته و بعد آن را روی شعله ی برقی یا گازی اجاق قرار دهید. یک نکته ایی که در انجام این کار حتما باید به آن توجه داشته باشید این است که هرگز ظرف آلمینینومی دست ساز را روی شعله مستقیم قرار ندهید؛ زیرا شعله پیش از هرچیزی میتواند ظرف آلمینیومی شما را ذوب یا اکسید کند.

ندر نتیجه کار می توانید ببینید که قلع مذاب پوشیده شده و تمیز کردن آن اصلا کار راحتی نمیتواند باشد. زمانی که با رعایت نکته گفته شده قلع شما گداخته و ذوب شد، آن را با احتیاط از اجاق بیرون آورده و صبر کنید تا سرد شود. این را بدانید که شکل ظاهری شمش از اهمیت بالایی برخورد دار است.

خنک کردن و آماده سازی شمش

بعد از اینکه شمش شما به حد کافی سرد شد، آن را از ظرف آلمینیومی جدا کنید. به این نکته دقت داشته باشید که حتی کوچک ترین تکه ای از زرورق آلمینیومی به شمش نباید بچسبد. اگر ذره ای زرورق بر روی شمش چسبیده باشد، باعث میشود تا خمیر قلع غیر قابل استفاده شود.

پودر کردن قلع با سوهان زدن به شمش

ساده ترین مرحله همین قسمت است. شمش را سوهان یا سمباده میزنید و آن را به صورت ریز دانه های گرد در بیاورید. دقت کنید دراین کار عجله نداشته باشید زیرا باعث میشود تا دانه بندی درشت تری داشته باشید.

ازسوی دیگر باعث گرم شدن شمش خواهد شد. پس در نتیجه باید مرتب شمش را بچرخانید و سمت دیگر را سمباده بزنید تا از ذوب نقطه ای جلوگیری کنید. نکته ای که باید در انجام این کار مدنظر قرار دهید، استفاده از ماسک و دستکش می باشد.

مخلوط کردن پودر قلع با فلاکس

این را بدانید که در زمان مخلوط کردن پودر قلع با فلاکس، حتما باید به یک میزان هر دو با هم مخلوط شوند. برای مثال اگر مقدار پودر قلع بیشتر باشد باعث میشود تا چسبانندگی خمیر زیاد شود. در نتیجه به دو میزان یک اندازه، هر دو مواد با هم مخلوط شوند.

پوشاندن فیبر با لایه ایی نازک از خمیر قلع

قبل از شروع کار، فیبر را به مقدار خیلی کمی بر روی مداری که میخواهید تعمیر کنید بمالید. لازم نیست برای مالیدن خمیر دقت و حساسیت به خرج بدهید ، زیرا زمانی که خمیر روی مدار ذوب میشود به شکل کاملا جادویی بر روی سطح برد پخش شده و راه خود را به سمته نوارها و نقطه های مسی پیدا میکند.

مراحل فیبر نهایی

برای اینکه بتوانید فیبر روی سطح را گرم کنید، میتوانید از یک هویه استفاده نمایید. البته میتوانید از یک اجاق هم استفاده کرده و در درجه 290 درجه سانتی گراد خمیر را حرارت بدهید.

پس از اینکه اندود فیبر را انجام دادید، کل فیبر را لایه ای از فلاکس میپوشاند که باید از روی فیبر زدوده شود. میتوانید برای این کار از آب ژوال و یا آب و صابون استفاده نمایید. برای تمیز کردن فلاکس های سوخته هم میتوانید از اسفنج های سخت ظرفشویی اسفتاده نمایید. در آخر باید گفت که شما یک خمیر فیبر خوب دارید که با یک هزینه خیلی کم آن را تهیه کرده اید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”] طراحی سایت رایگان [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

یک پاسخ

  1. سلام بر شما
    خیلی خوب بود. با این حال اگر برای هر یک ازمراحل عکس آن هم قرار می دادید خیلی جامع و کاربردی تر بود. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *