خرید بهترین ابزارات لحیم کاری ( سیم لحیم + روغن لحیم + هویه )

در صنعت برق و الکترونیک یکی از مهم ترین کارها، لحیم کاری است. از لحیم برا اتصال بین ماده در بردهای الکتریکی استفاده میشود. در واقع لحیم قالبی از سرب و قلع است که با یکدیگر ترکیب شده و اتصال بین مدارد ها را بر قرار میکند. از این رو افراد فعال در این حوزه می بایست بهترین نوع لحیم را بشناسند.

فروشگاه راد ابزار تمام ابزاراتی که برای لحیم کاری نیاز است از جمله سیم لحیم، روغن لحیم و هویه را با بهترین کیفیت و قیمتی مناسب در اختیار مشتریان خود قرار میدهد.

برای خرید این ابزارالات میتوانید به سایت فروشگاه راد ابزار مراجعه و یا با ما تماس بگیرید.

لحیم کاری چیست؟

در واقع لحیم کاری توسط یک دستگاه به اسم هویه که گرمایی از خود تولید میکند انجام میشود. هویه محل اتصال بین دو فلز را گرم میکنه و با رساند آن محل به نقطه ذوب باعث میشود تا اتصال بر قرار شود.

البته اتصال دو فلز به یکدیگر بعد از سرد شدن قلعی که در محل اتصال است به وجود می آید. لحیم کاری احتیاج به تخصص دارد اما خب افراد مبتدی هم میتوانند با آن کار کنند. البته لحیم کاری احتیاج به یک سری وسایل و تجهیزات نیاز دارد که وجود آن لازم است. در ادامه مطلب شما را با ابزارهای لحیم آشنا میکنیم تا بتوانید بهترین لحیم را برای خود انتخاب کنید.

درباره لحیم

لحیم در واقع آلیاژی از قلع و سرب است که به درصدهای مختلفی با یکدیگر ترکیب میشوند و به آن لحیم میگویند. شما زمانی که قرقره لحیم را میخرید اگر روی آن توجه کنید متوجه وجود دو عدد روی آن میشوید.

این اعداد نشان دهنده قلع و سرب موجود در لحیم میباشد. برای مثال فکر کنید روی قرقره دو عدد 40/60 نوشته شده است. این بدان معنا است که لحیم شما دارای 60 درصد قلع و 40 درصد سرب میباشد.

زمانی میخواهید لحیم کاری انجام دهید ، باید از لحیمی استفاده کنید که 40 درصد آن قلع باشد. این به خاطر نقطه ذوب کمتری است که قلع دارد. هرچی درصد قلع بالاتر باشد نقطه ذوب آن در درجه کمتری انجام میشود.

اگر درجه حرارت بالا باشد باعث میشود در حین کار آسیب های جدی به قطعات برد وارد شود. در کل که باید در انجام کارهای الکترونیکی از لحیمی با قلع بالا استفاده نمایید. بهترین نوع لحیمی که در بازار است و میتوانید تهیه نمایید لحیم با درصد 63 است.

هویه چیست؟

هویه وسیله ایی است که در لحیم کاری مورد استفاده قرار میگیرد. هویه جریان الکتریسیته ایی که عبور میکند را از طریق یک المنت حرارت تولید کرده که این حرارت به نوک هویه میرسد. نوک هویه را در محل اتصالی که میخواهید به وجود آورید قرار میدهید و با ذوب کردن سیم لحیم در آن منطقه اتصال را بر قرار میکنید. در بازار دو نوع هویه وجود دارد که شما میتوانید تهیه نمایید.

هویه قلمی و هویه هفت تیری

از هویه هفت تیری برای توان های بالا استفاده میشود. این هویه در صنعت برق و یا مدارهای الکترونیکی لامپی به کار میرود.

از هویه های قلمی برای کارهایی با توان کم استفاده میشود. میتوانید در کارهای مدار الکترونیکی و مونتاژ از این هویه استفاده نمایید. بهتر است که برای کارهای مختلف از هویه ایی با توان 16 الی 30 وات استفاده نمایید.

شما میتوانید برای خرید انواع هویه به راد ابزار مراجعه کنید.

روغن لحیم چیست؟

لحیم کاری باید با کیفیت انجام شود تا بعد از مدتی برد و مدار خراب نشود. یکی از علت هایی که باعث کیفیت بالا لحیم کاری میشود ، روغن لحیمی است که در حین کار استفاده میشود.

هرزمانی که شما بخواهید دو قطعه را به یکدیگر متصل کنید ، باید قبل از آن آن نقطه را تمیز کنید و هر گونه چربی و مواد زائد را از آن جا دور کنید. در موقع لحیم کاری چون درجه حرارت خیلی بالا است ، در سطح خود اکسید هایی تولید میکند که این اکسیدها ممکن است مانع اتصال بر قرار کردن دو قطعه با یکدیگر بشوند.

برای اینکه بشود از این کار جلوگیری کرد از روغن لحیم استفاده میشود. روغن لحیم از ماده ایی به نام کلوفون ساخته شده که اکسید و هر ماده زائدی را در خودش حل میکند.

طرز کار با روغن لحیم در بهترین نوع لحیم

قبل از این که اقدام به لحیم کاری کنید ، باید محل اتصال را به روغن آغشته نمایید. وقتی شما محل اتصال را به روغن آغشته میکنید ، زمانی که نوک هویه را نزدیک شود تا ارتباط را بر قرار نمایید ، هر گونه ماده زائدی باشد و اکسیدی که تولید میشود ، در روغن لحیم حل میشود.

امروزه لحیم هایی مورد استفاده قرار میگیرند که در خود روغن سرخود داشته باشند و نیازی نباشد که کاربر قبل از انجام کار بخواهد محل اتصال را به روغن آغشته نماید. به این ابزارها سیم لحیم آغشته به روغن میگویند.

سعی کنید روغن لحیم را از فروشگاهی مطمعن و معتبر خرید کنید زیرا کیفیت این روغن در لحیم کاری بسیار مهم است. جهت خرید روغن لحیم، راد ابزار بهترین گزینه برای شماست.

عمل لحیم کاری

برای اینکه بخواهید دو قطعه را با لحیم به یکدیگر اتصال بدهید لازم است که بگذارید نوک هویه کاملا داغ بشود. بعد از آن سیم لحیم را در منطقه مورد نظر نزدیک میکنید ، و بعد با نزدیک کردن نوک هویه داغ باعث ذوب شدن آن میشوید. اینگونه قطعه ها به یکدیگر متصل میشوند.

نکاتی کاربردی برای بهترین نوع لحیم

  • مدت زمانی که نوک هویه به محل اتصال ارتباط بر قرار میکنه باید 2 الی 3 ثانیه باشد. اگر این زمان طولانی باشد باعث ایجاد خرابی هایی در محل اتصال میشود. همچنین حرارت زیاد مدار چاپی را نیز خراب میکند.
  • سیم لحیم را نباید مستقیم به نوک هویه بزنید بلکه باید در محل موردنظر قرار بدهید و بعد نوک هویه را به آن نزدیک کنید.
  • عاملی که نشان میدهد یک لحیم به خوبی انجام شده است ، سطحی براق ، یکنواخت و لحیم به خوبی در اطراف اتصال پخش شده باشد.
  • اگر دو قطعه به خوبی داغ نشده باشند و یا هویه را از محل اتصال زود بردارید ، بعد از مدتی که لحیم سرد میشود ممکن است که نقطه اتصال جدا شود.
  • لحیم سرد ممکن است به خاطر حرکت دادن المان ها قبل از سرد شدن ، بیش از اندازه گرم شدن محل اتصال و یا کثیف بودن برد به وجود بیاید.
  • این نکته را بدانید که قطعاتی مانند دیود ، آی سی یو و…. در برابر حرارت مقاومت بالایی ندارند. پس باید مراقب این موضوع باشید که به اندازه کافی به قطعه خود حرارت وارد کنید.

نکاتی در مورد هویه

  • نوک هویه به خاطر فلزی بودنش ممکن است اکسیده بشود که همین موضوع باعث خرابی آن میشود. اگر نوک هویه اکسید بشود ، حرارت به طور کامل به آن نمیرسد و این موضع باعث سردی لحیم میشود.
  • برای اینکه بخواهید نوک هویه را تمیز کنید اول باید منتطر بمانید تا نوک آن سرد شود . بعد با یک برس سرد نوک آن را تمیز نمایید.
  • برای اینکه از اکسید شدن نوک هویه جلوگیری کنید ، بهتر است که نوک آن را قلع اندود کنید.
  • اگر از هویه استفاده نمیکنید حتما آن را خاموش کنید.
  • بعضی از هویه ها قابلیت تنظیم حرارت دارند که با توجه به لحیم کاری خود آن را تنظیم کنید.
  • بعضی از هویه های کلیدی دارند که باعث گرم شدن نوک هویه میشود واگر کلید را بزنید حرارت بیشتری برای لحیم کاری دارید.
  • برای تمیز کردن نوک هویه ، آن را به جلو و عقب نکشید زیرا این کار باعث قعطی المنت ها میشود. مراقب باشید در صورت داغ بودن نوک هویه ، هیچ برخوردی با سیم برق و یاوسیله ایی دیگر نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *