برای پارچه از چه نوع هویه ای استفاده کنیم؟

هویه کاری بر روی پارچه یکی از هنرهای دستی میباشد که بسیاری از خانم ها به آن علاقه دارند. هویه کاری بر روی پارچه در واقع نوعی تزئینات به حساب می‌آید که با استفاده از آن جذابیت پارچه را بالا میبرند. شما میتوانید از هویه در ساخت کوسن ، تزئین لباس ، تزئین مبل و …. استفاده کنید. در واقع کاربرد زیادی داشته ، اما میتوان گفت در هر موردی که استفاده شود وظیفه زیباسازی را دارد. هویه بر روی پارچه میتواند هم هنر دست بانوان را به مایش بگذار و هم منبع درآمدی باشد برای آنها. البته که برای این کار یک سری اصول وجود دارد که باید رعایت شود. ما در این مقاله سعی داریم تا هر چیزی که به هویه بر روی پارچه مربوط است را به شما بگوییم.

لوازم مورد نیاز برای هویه‌کاری بروی پارچه

برای اینکه بتوانید هنر هویه بر روی پارچه را به کار گیرید ، لازم است تا ابتدا برخی از لوازم را تهیه کنید. اولین موردی که باید به آن توجه کنید دستگاه هویه است ؛ هنگام خرید هویه این ابزار توجه داشته باشید که ترجیحا بین 100 یا 200 وات باشد.

یک عدد پایه هویه برای قرار دادن دستگاه بر روی آن ، پارچه ای با قابلیت سوختن مانند ساتن یا نمد ، لایی حریر ، شیشه ای به عنوان زیر دستی و شابلون در مدل ها و سایزهای گوناگون از لوازی هستند که باید تهیه شوند.

البته ممکن است که این بین کاربران وسیله های دیگری نیز خریداری کنند ، باید بگوییم که موارد ذکر شده از واجبات هستند و بدون آنها انجام کار غیر ممکن خواهد بود. از این رو لوازم دیگر را با توجه به کار خود میتوانید تهیه کنید.

برای پارچه از چه نوع هویه ای استفاده کنیم؟

 

هویه های مناسب برای پارچه

در هنر هویه بر روی پارچه از دستگاه هویه برای برش دادن بر روی پارچه استفاده میشود. از این رو بسیار مهم است که دستگاهی مناسب و ایده آل تهیه کنید. یکی از هویه های بسیار مناسب برای این هنر ، هویه 80 واتی نسوز میباشد. سری این دستگاه روکشی از جنس آلیاژ مخصوص دارد. در واقع وجود آلیاژ باعث میشود تا از اکسید شدن و حالت چسبندگی آن جلوگیری شود.

از دیگر هویه هایی که برای این هنر مناسب میباشند ، هویه های تفنگی 80 ، 100 یا 200 واتی هستند. نکته‌ای کهباید به آن توجه داشته باشید این است که پس از هربار استفاده ، دستگاه را حتما بر روی پایه مخصوص خود قرار دهید. اینگونه از بروز اتفاقاتی از جمله سوختگی جلوگیری کرده و همچنین عمر دستگاه را طولانی‌تر افزایش خواهید داد. لازم به ذکر است که انتخاب از بین هویه های ذکر شده کاملا به شما و نوع کارتان بستگی دارد.

شابلون برای هویه کاری روی پارچه

برای اینکه بتوانید هویه کاری بر روی لباس یا هر نوع پارچه ای دیگر را انجام دهید ، نیاز به شابلون دارید. شابلون ها در واقع الگوهای فلزی هستند که در مدل ها و سایزهای گوناگونی موجود میباشند.

شما میتوانید اول کار خود را در نظر گرفته و سپس به راحتی از بین آنها مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید. توصیه به افرادی که تازه این کار را شروع کرده‌اند این است که از شابلون های کوچک استفاده کنند تا در آوردن آنها راحت باشد و دستشان را راه بیاندازد.

در واقع بالا بردن مهارت در این حوزه باعث میشود تا طراحی هر طرحی بر روی پارچه‌ها برای شما راحت و بدون دردسر باشد. به کار بردن شابلون‌های بزرگ در طرح و نقش ها کار سخت تری است که با بالا بردن مهارتتان در این حوزه میتوانید راحت انجام دهید.

برای پارچه از چه نوع هویه ای استفاده کنیم؟

نحوه انجام و شروع هویه کاری پارچه

زمانی که میخواهید هویه کاری بر روی هر نوع پارچه‌ای را آغاز کنید ، ابتدا باید اندازه و ابعاد آن را بر روی پارچه مشخص کنید. برای مثال فکر کنید میخواهید بر روی پارچه کیفی هویه کاری کنید ؛ ابتدا باید ابعاد و سایز پارچه مد نظرتان را مشخص کنید.

سپس بعد از برش زدن میتوانید شابلون‌ها را روی آن قرار دهید و بعد به وسیله هویه بر روی پارچه طرح را بزنید. توجه داشته باشید که پارچه هایی که ساتن هستند قبل از شروع کار حتما باید لایی حریر یا زانفیکس بر روی آنها خورده شود.

حالا زمان آن رسیده که هویه را به صورت 90 درجه گرفته و دور تا دور طرح ها را خالی کنید. لازم به ذکر است که حین انجام این کار باید هویه را کمی فشار دهید تا لایه های پارچه به هم بچسبند.

برای پارچه از چه نوع هویه ای استفاده کنیم؟

بهترین مارک دستگاه هویه بر روی پارچه

گفتنی است که هویه های زیادی برای کار بر روی پارچه در بازار وجود دارد. اما موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که تهیه هویه ای مناسب و ایده آل باعث میشود تا کیفیت کار شما بالا برود. بنابراین نمیتوان گفت که همه مدل های آن مناسب و خوب است. یکی از مدل های خوبی که کاربران میتوانند برای این کار از آن استفاده کنند هویه 80 وات چم مدل CH 120 است. از دیگر دستگاه های هویه مناسب عبارتند از:

هویه تفنگی حرارت 80 وات مدل Mitsu

این دستگاه دارای کلید دو مرحله‌ای بوده که باعث میشود خطا در کار شما تا حد ممکن پایین بیاید. این کلید ها در مرحله اول توانی برابر با 40 وات داشته و در مرحله دوم 80 وات دارد.

هویه گرداک مدل 938A

یکی از هویه هایی که برای پارچه استفاده میشود گرداک 938A است. این دستگاه با توان 200 الی 480 درجه سانتی گراد کار میکند. البته نمیتوان گفت که مناسب ترین گزینه به حساب می آید ؛ اما برای افراد حرفه و زمان هایی که عجله دارند میتواند گزینه خوبی باشد. دارای المنت سرامیکی بوده و صفحه نمایش دیجیتالی بر روی آن وجود دارد. همچنین لامپ نشانگر وضعیت بر روی آن نیز میباشد.

هویه 100 وات حرارت الکتریک مدل Wooden Handle

این دستگاه با توان 100 واتی که دارد که مناسب‌ترین گزینه برای تمامی افرادی که به کار هویه بر روی پارچه مشغول هستند میباشد. در واقع مناسب‌ترین میزان توانی که برای انواع پارچه مورد استفاده قرار میگیرد 100 وات است.

هویه تفنگی 130 وات گلیسان مدل AT 150

یک گزینه انتخابی دیگر هویه تفنگی AT 150 است که با توان 130 وات به خوبی از پس تمامی کارهای شما بر می آید. در واقع این دستگاه صنعتی و متغیر است که میتوانید بین 30 تا 130 وات درجه آن را تغییر دهید. همچنین با ابعاد 17*12*3 به خوبی در دست همه جا میگیرد. لازم به ذکر است که لامپ نشانگر وضعیت بر روی آن تعبیه شده است.

برای پارچه از چه نوع هویه ای استفاده کنیم؟

هویه تفنگی 130 وات سومو مدل SM 108

این دستگاه دارای کلیدی برای گرم شدن سریع تر سر هویه است. میتوانید بدون نیاز به ابزار سری مته دار آن تعویض کنید و همچنین محافظ پلاستیکی برای سری هویه دارد. در ضمن با ابعاد 20*11*2 به خوبی در دست قرار میگیرد و دارای لامپ نشانگر وضعیت نیز میباشد.

هویه 80 وات میتسو کد 92

این دستگاه قابلیت این را دارد که دسته آن را به حالت تفنگی تبدیل کنید. قابلیت تعویض سر هویه را در اختیار شما قرار میدهد. همچنین با توان 80 واتی یک گزینه بسیار مناسب به حساب می آید.

برای پارچه از چه نوع هویه ای استفاده کنیم؟

هویه 200 وات سومو مدل SM 120

این دستگاه کیفیت بسیار خوبی داشته و حرارت و قدرت آن توسط کلیدی که بر روی آن است قابل کنترل میباشد. بدون نیاز به ابزار میتوانید سری آن را تعویض کنید و دارای روکشی پلاستیکی است.

بر روی چه پارچه هایی میتوان هویه کاری کرد؟

برای هویه کاری بر روی پارچه محدودیتی وجود ندارد ، یعنی شما میتوانید بر روی نمد ، ساتن ، پارچه های معمولی ، مخمل و…. این کار انجام دهید. فقط توجه داشته باشید پارچه های ساتن نیاز دارند تا قبل از کار بر روی آنها حتما یک لایه حریر یا زانفیکس به پشت پارچه چسبانده شود. همچنین هویه کاری روی پارچه مخمل طرفدارهای زیادی داشته و جلوه و زیبایی خاصی برخورد دار میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *