برای سوخته نگاری از چه هویه استفاده کنیم؟

برای سوخته نگاری از چه هویه استفاده کنیم؟

کارهای دستی علاقه‌مندان زیادی دارد و همچنین نمایی زیبا و خاص را به خود اختصاص میدهد. صنایع دستی زیادی در بازار موجود است که تمامی آنها زیبایی منحصر به فرد خود را دارند. سوخته نگاری یک کار هنری و دستی است که جذابیت بالایی را به همراه دارد. شما میتوانید به راحتی در کارگاه نجاری و یا حتی در کارگاه خانگی خود این کار را انجام دهید. گفتنی است که در بین هنرها دستی ، سوخته نگاری کم هزینه‌ترین میباشد. با تهیه لوازم مورد نیاز این کار ، بهترین و زیباترین کارهای دستی را خلق کرده و به نمایش همگان بگذارید. با کمی تجربه و آموزش میتوانید به راحتی کار خود را شروع کنید. فقط توجه داشته باشید که رعایت نکاتی در این کار بسیار مهم بوده است، زیرا اگر بی دقت و بی توجه باشید قطعا خروجی کار شما اصلا خوب نخواهد بود.

برای سوخته نگاری از چه هویه استفاده کنیم؟

لوازم مورد نیاز برای سوخته نگاری

برای اینکه بتوانید سوخته نگاری را انجام دهید ، لازم است تا یک سری لوازم را حتما تهیه نمایید. از مهم ترین و البته اولین تجهیزات ، دستگاه هویه است. کل کار سوخته نگاری بستگی به هویه‌ای که تهیه میکنید دارد.

به یک تخته چوب جهت سوخته نگاری بر روی آن ، سنباده مناسب برای صیقلی کردن چوب ، کاربن برای انداختن طرح مورد نظر بر روی چوب ، زغال طراحی تا با کشیدن به خوبی دیده شود و مهم ترین وسیله دیگر یعنی طرح که کل کار شما به آن بستگی دارد.

میتوان گفت که وجود هرکدام از این وسیله ها از واجبات هستند که در صورت نبود هرکدام از آنها کار شما انجام نمیشود. البته ممکن است که وسایل جانبی دیگری نیز تهیه کنید که آن دیگر بستگی به کار شما دارد.

برای سوخته نگاری از چه هویه استفاده کنیم؟سوخته نگاری بر روی چوب

برای اینکه کار سوخته نگاری را انجام دهید به هیچ عنوان خود را محدود نکنید و از پیش افتاده‌ترین وسیله‌ها برای این کار استفاده کنید. برای مثال اگر چوب پیدا نکردید میتوانید کار خود را بر روی یک مقوا یا برگه کاغذ معمولی انجام دهید.

این را بدانید که سوخته نگاری بر روی تمامی چوب ها قابل انجام میباشد ، اما برخی از چوب ها در این بین هستند که انجام این کار روی آنها بسیار زیباتر است. توجه داشته باشید که رنگ چوبی را انتخاب کنید که پس از سوخته شدن به قهوه ای خوش رنگی در بیاید. بنابراین میتوان گفت که تمرکز خود را بر روی چوب های رنگ روشن بگذارید.

سوخته نگاری بر روی چرم

سوخته نگاری بر روی چرم از زمان‌های خیلی قدیم بوده و قدمتی طولانی دارد. در زمان قدیم بیشتر به عنوان داغ گذاری یا کلیشه های فلزی بر روی جلد کتاب ها استفاده میشد. اصول کلی سوخته نگاری بر روی چرم و چوب مثل هم هستند ، تنها برای چرم چند نکته وجود دارد که باید رعایت شود. اگر به چوب یا چرم مناسبی دسترسی نداشتید ، میتوانید از مقوا استفاده نمایید.

در هر صورت فرقی نمیکند که روی کدام جسم میخواهید سوخته نگاری را انجام دهید ، اول باید طرح مورد نظر خود را روی جسم بندازید. به یاد داشته باشید برای شروع کار طرح ساده انتخاب کنید که اذیت نشوید. توصیه میشود که این هنر را به صورت گام به گام و با حوصله فراوان انجام دهید.

مراحل انجام سوخته نگاری

برای اینکه بتوانید بر روی چوب یا چرم سوخته نگاری انجام دهید، لازم است تا به صورت گام به گام پیش بروید. باید بدانید که این کار توسط دستگاه هویه و سرهای برنجی انجام میشود و با توجه به کار خود و نیازتان لوازم هنری را تهیه کنید.

مرحله اول:

اولین قدمی که باید بردارید این است که پرینت طرحی که میخواهید را روی کار ثابت کنید و سپس طرح را به سمت چوپ انتقال دهید. ( این کار را به وسیله کاربن انجام دهید تا راحت تر باشید)

مرحله دوم:

برای اینکه طرح بر روی چوب بیافتند نیازی نیست تا دستتان را خیلی فشار دهید و فقط به همین اندازه که طرح روی چوب مشخص باشد.

مرحله سوم:

بعد از ینکه طرح را بر روی چوب رسم کردید ، یکی از سرهای دستگاه هویه را با توجه به طرحی که دارید انتخاب کنید. بین کار هم میتوانید سری هویه را عوض کنید. توجه داشته باشید که هر کدام از سرها استفاده خاص خود را دارند. در ضمن با سری هویه معمولی میتوانید همه کارها را انجام دهید ، فقط زحمت کار زیاد و دقت بیشتری نیاز دارد.

مرحله چهارم:

هنگامی که در حال سوخته نگاری هستید، حتما مراقب سوختگی دست یا رومیزی و … باشید. در سوخته نگاری برای اینکه سطح چوب به خوبی ایجاد شود ، باید بین 3 تا 7 ثانیه هویه را در هر نقطه نگهدارید. این میزان بستگی به نوع چوب شما دارد.

مرحله پنجم:

اگر قصد دارید تا سوخته نگاری شما رنگی باشد، لازم است که از رنگ هایی که در آب حل میشوند استفاده کنید مانند گواش یا اکریلیک. سپس روی سطح چوب و فضاهایی که میخواهید را رنگ بزنید. فقط یادتان باشد اگر چوب را رنگ کردید حتما به آن کلیر مایع بزنید تا ثابت بماند در غیر این صورت نیازی به آن نیست.

برای سوخته نگاری از چه هویه استفاده کنیم؟

هویه مناسب برای سوخته نگاری

برای اینکه بتوانید سوخته نگاری را انجام دهید ، نیاز دارید تا یک دستگاه هویه خیلی خوب و قوی داشته باشید. در واقع توصیه میشود برای این کار از دستگاه هایی که توان 200 تا 400 وات دارند را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که در این کار مخصوصا اگر سوخته نگاری بر روی چوب باشد حرارت هویه خیلی مهمه و حتما باید بالا باشه.

هویه سوخته نگاری ولر Waller – WHK30 – eeu

یکی از بهترین مدل‌هایی که برای سوخته‌نگاری به شما توصیه میشود ، همین دستگاه است. این هویه در واقع هویه‌ای قلمی بوده که ساخت کشور آلمان است. توان آن 300 وات می‌باشد و به خوبی از پس سوزاندن چوب بر می آید.

هویه سوخته نگاری پروسکیت مدل SI – 138B

این هویه برای سوزاندن چوب و چرم گزینه بسیار مناسبی بوده و به خوبی طرح های شما را در می آورد. در این دستگاه کلید دو حالته وجود داره که با توجه به کار خود میتوانید آن را تنظیم کنید. بسیار خوش دسته بوده و کنترل آن در دست بسیار راحت و آسان است.

هویه پروسکیت مدل SI – 132B

یکی دیگر از هویه‌های مناسب برای سوخته‌نگاری از برند پروسکیت میباشد که با توان خوبی که دارد به خوبی از پس سوخته نگاری بر روی چوب و چرم برمی آید. این محصول بسیار خوش دست و راحت بوده و برای مصارف خانگی نیز به کار میرود.

هویه سوخته نگاری مدل 30W – 15 – 0

دیگر مدلی که به شما توصیه میشود هویه مدل 30W -15 – 0 است که با ویژگی ها و قابلیت های سوزاندن که دارد به خوبی طرح ها مورد نظر شما بر روی چوب میزند.

هویه سومو SM – 400

یکی از نام های آشنا در بازار ، برند سومو است که همیشه محصولات باکیفیتی را تولید و عرضه میکند. دستگاه هویه سومو SM – 400 مناسب ترین گزینه برای افرادی که میخواهند سوخته نگاری کنند میباشد. این دستگاه با توان بالایی که دارد بدون هیچ مشکلی طرح های شما رو با سوزاندن بی عیب و نقص بر روی چوب یا چرم درمی آورد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *