آموزش جامع اصول اندازه گیری الکتریکی + نکات کلیدی

[vc_row][vc_column][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

اصول اندازه گیری الکتریکی چگونه است؟

اصول اندازه گیری الکتریکی یکی از مباحث مهم در صنایع و مشاغل گوناگون، خصوصا صنعت برق و الکترونیک می باشد. کمیت های الکتریکی نقش تعیین کننده ای دارند و افراد با آگاهی از مقادیر این کمیت ها، می توانند درست تر و دقیق تر عمل کنند. واحدهای اندازه گیری الکتریکی جهت بیان استاندارد واحدهای الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند؛ در مواردی که مقادیر خیلی کوچک و یا بسیار بزرگ هستند، این واحدها با پیشوند و یا پسوند همراه می شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا به آموزش جامع اصول اندازه گیری الکتریکی بپردازیم.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]آنچه در این مقاله مطالعه می کنید:

  • واحدهای استاندارد اندازه گیری الکتریکی
  • اهمیت اندازه گیری؟
  • رنج اندازه گیری چیست؟
  • دستگاه اندازه گیری چیست؟
  • اصول اندازه گیری الکتریکی
  • انواع دستگاههای اندازه گیری

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

واحدهای استاندارد اندازه گیری الکتریکی

پارامتر واحد اندازه گیری نماد توصیف
ولتاژ ولت V واحد پتانسیل الکتریکی
جریان آمپر A واحد جریان الکتریکی
مقاومت اهم Ω واحد مقاومت DC
ظرفیت فاراد F واحد ظرفیت
توان وات W واحد توان
فرکانس هرتز Hz واحد فرکانس

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

اهمیت اندازه گیری؟

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”5704″ img_size=”large” alignment=”center” woodmart_inline=”no” parallax_scroll=”no”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

اندازه گیری در تمامی صنایع نقش تعیین کننده ای دارد. در واقع مهندسین و تکنیسین ها با اندازه گیری کمیت های الکتریکی مختلف می توانند هر علم و عملی را مورد بررسی قرار داده و در نهایت نتیجه مطلوب را بدست آورند. امروزه بخش عمده ای از صنایع بصورت اتوماسیون انجام شده و بخش اعظمی از کارها به شکل اتوماتیک صورت میگیرند. اما این چرخه اتوماتیک بدون کمک دستگاههای اندازه گیری توان انجام وظایف خود را به شکلی درست و مطلوب نخواهد داشت.

در میان دستگاههای اندازه گیری عرضه شده به بازار که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند، دستگاههای اندازه گیری الکتریکی دارای نقش مهمی بوده و کاربرد وسیعی دارند. در واقع با استفاده از دستگاههای اندازه گیری الکتریکی شما قادر به سنجش کمیت های فیزیکی خواهید بود که قابل رویت نیستند و از روی اثراتی که از خود بجای میگذارند، قابل شناسایی می باشند.

بیشتر بخوانید : معرفی انواع تجهیزات اندازه گیری (کاربرد و نحوه عملکرد آنها)

رنج اندازه گیری چیست؟

[/vc_column_text][vc_single_image image=”5700″ img_size=”large” alignment=”center” woodmart_inline=”no” parallax_scroll=”no”][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

حداکثر مقداری را که یک دستگاه اندازه گیری می تواند مورد سنجش قرار دهد یا به عبارتی دیگر، بیشترین عددی که بر روی یک دستگاه اندازه گیری نمایش داده می شود را می توان رنج اندازه گیری آن دستگاه دانست.

 دستگاه اندازه گیری چیست؟

دستگاهی به همراه تمامی لوازم و متعلقاتی که به همراه آن است را دستگاه اندازه گیری می گویند. در مواردی ممکن است متعلقات دستگاه بصورت جداگانه به فروش برسند.

اصول اندازه گیری الکتریکی

[/vc_column_text][vc_single_image image=”5702″ img_size=”large” alignment=”center” woodmart_inline=”no” parallax_scroll=”no”][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

بطور کلی کمیت های الکتریکی را می توان به دو روش مستقیم و غیرمستقیم اندازه گیری کرد. در روش مستقیم، برای اندازه گیری یک مقدار از کمیت مورد نظر، دستگاه اندازه گیری مخصوص به آن را، به کمیت مذکور متصل کرده تا مقدار آن در دستگاه اندازه گیری به نمایش درآید.

اما در صورتی که دستگاه اندازه گیری مخصوص به کمیت مورد نظر را در دسترس نداشتید، می توانید با استفاده از سایر دستگاههای اندازه گیری الکتریکی، کمیت های دیگر مدار مورد نظر را بسنجید و سپس با استفاده از روابطی که بین کمیت مجهول و سایر کمیتهای اندازه گیری شده وجود دارد، از طریق فرمول موجود مقدار کمیت مورد نظر را بدست آورید. به این روش، غیرمستقیم گفته می شود.

بیشتر بخوانید : آشنایی با کاربرد تجهیزات اندازه گیری در صنایع مختلف

انواع دستگاههای اندازه گیری

[/vc_column_text][vc_single_image image=”5703″ img_size=”large” alignment=”center” woodmart_inline=”no” parallax_scroll=”no”][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

تمامی دستگاههای اندازه گیری الکتریکی که امروزه در بازار به وفور وجود دارند، به دو دسته کلی آنالوگ و دیجیتال تقسیم می شوند. تفاوت دستگاههای آنالوگ با دستگاههای دیجیتال در مشخصه نشان دهنده آنهاست.

 دستگاههای آنالوگ

در دستگاههای اندازه گیری آنالوگ، تغییرات کمیت مورد نظر در نشان دهنده دستگاه بصورت پیوسته و پشت سرهم می باشد. بدین معنا که این دستگاهها برای نمایش مقدار مورد نظر، عقربه نشان دهند می بایست از صفر شروع کرده و با گذر از مقادیر پیشین، به رقم مورد نظر برسد.

دستگاههای دیجیتال

در مقابل دستگاههای اندازه گیری دیجیتال، تعییرات نشان دهنده را بصورت رقمی نمایش داده و بصورت پله ای و ناپیوسته، رقم مورد نظر را نشان می دهند.

 تفاوت دستگاههای آنالوگ و دیجیتال

بطور کلی می توان چنین بیان کرد که دستگاههای اندازه گیری آنالوگ، دارای نمایشگری بصورت عقربه ای یا شعاع نورانی هستند در حالیکه در دستگاههای اندازه گیری دیجیتال، نمایشگر بصورت یک شمارنده دیجیتال تعبیه شده است.

خوب است بدانید که امروزه، دستگاههای دیجیتال بیشتر از دستگاههای آناولوگ مورد توجه می باشند؛ چراکه پله ای بودن تغییرات مقادیر کمیت مورد نظر باعث دقت بیشتر در اندازه گیری شده و از این رو، امکان مقایسه چندین مقدار با یکدیگر بصورت کاملا دقیق وجود دارد. البته باید گفت که برخی دستگاههای اندازه گیری آنالوگ، دارای اجزاء الکترونیکی هستند که باعث افزایش دقت دستگاه شده و به همین علت نمی توان گفت که دستگاههای دیجیتال همواره دقیق تر از دستگاههای آنالوگ هستند.

با این وجود، به دلیل سادگی دستگاههای اندازه گیری دیجیتال و قیمت کمتری که در مقایسه با دستگاههای اندازه گیری آنالوگ دارند، باعث شده تا امروزه بسیاری از افراد استفاده از دستگاههای اندازه گیری دیجیتال را به مدلهای آنالوگ ترجیح دهند و سازندگان همواره در تلاشند تا دستگاههای دیجیتال روزی بتوانند جای دستگاههای آنالوگ را بطور کامل بگیرند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *