تفاوت آمپرمتر و مولتی متر در چیست؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

تفاوت آمپرمتر و مولتی متر

تفاوت آمپرمتر و مولتی متر در یک سری موارد جزئی می باشد؛ چراکه هردو از جمله ابزارآلات اندازه گیری پرکاربرد در صنایع و مشاغل گوناگون بشمار می روند و عملکرد نسبتا مشابهی دارند. اما یکسری تفاوت های جزئی میان این دو دستگاه اندازه گیری دیده می شود که همین تفاوت ها باعث می شوند تا تکنیسین های برق در پروژه های مختلف، متناسب با نیاز خود یکی از این دو ابزار را انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی تفاوت آمپرمتر و مولتی متر بپردازیم.

[/vc_column_text][vc_btn title=”برای مشاهده محصولات آمپرمتر کلیک کنید” color=”danger” align=”center” link=”url:https%3A%2F%2Fasaddollahistudio.com%2Fproduct-category%2F%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%D9%87-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A2%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C%2F%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%A2%D9%85%D9%BE%D8%B1%D9%85%D8%AA%D8%B1%2F”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

مواردی که در این مقاله میخوانید:

  • آمپرمتر چیست؟
    • انواع آمپرمتر
    • نحوه استفاده از آمپرمتر کلمپی
    • کاربرد آمپرمتر کلمپی
  • مولتی متر چیست؟
    • انواع مولتی متر
    • کاربردهای مولتی متر
  • تفاوت آمپرمتر و مولتی متر در چیست؟

آمپرمتر چیست؟

آمپرمتر در واقع ابزاریست که به منظور اندازه گیری میزان جریان الکتریکی استفاده می شود. واحد اندازه گیری جریان، آمپر بوده و از این رو نام دستگاه اندازه گیری جریان را آمپرمتر گذاشته اند. نحوه استفاده از آمپرمتر بدین صورت است که باید دستگاه را بصورت سری با قطعات مورد نظر قرار دهید. بنابراین توصیه می شود حتما در هنگام اندازه گیری شدت جریان الکتریکی، ابتدا مدار را قطع کرده و سپس دستگاه را درون آن قرار دهید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”5712″ img_size=”large” alignment=”center” woodmart_inline=”no” parallax_scroll=”no”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

انواع آمپرمتر 

امروزه آمپرمترها به دو نوع دیجیتال و آنالوگ تقسیم می شوند که نوع آنالوگ آن قدیمی تر بوده و در حال حاضر جای خود را به مدلهای دیجیتال داده است. از هر دو آمپرمتر آنالوگ و دیجیتال می توان جهت اندازه گیری کمیت های الکتریکی در حوزه جریان مستقیم و جریان متناوب استفاده کرد. دستگاههای آمپرمتر در دو نوع کلمپی یا انبری و تابلویی، به منظور سنجش میزان جریان الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند. آمپرمترهای کلمپی دارای یک نمایشگر LCD، حلقه انبر مانند و سلکتور می باشند.

نحوه استفاده از آمپرمتر کلمپی

آمپرمترهای کلمپی در مدلهای مختلف میلی آمپر و میکروآمپر جهت کاربردهای مختلف در صنایع گوناگون ارائه می شوند. ظاهر این آمپرمترها به گونه ای طراحی شده که به قسمت بالای آن فک یا انبر گفته می شود. در این دستگاه اجزای مختلفی از جمله سلکتور، کلیدHold ، صفحه نمایش و ترمینال ورودی پراب های مولتی متر وجود دارد.

برای استفاده از آمپرمتر کلمپی می بایست سیم یا کابلی که قصد اندازه گیری جریان آن را دارید انتخاب کرده و آن را داخل کلمپ متر قرار دهید. در نظر داشته باشید که اگر بیشتر از یک سیم را داخل دستگاه قرار دهید، اندازه گیری بصورت صحیح انجام نخواهد شد. سپس باید جهت جریان را مشخص کرده و پایه مثبت و منفی مدار را تعیین کنید. به منظور تشخیص جهت حرکت جریان به یاد داشته باشید که جریان الکتریسیته از پایه مثبت به پایه منفی وارد می شود. بهتر است دستگاه را روی وضعیت خودکار و یا بیشترین مقدار مورد نظر قرار دهید. در نهایت سیم را درون دهانه دستگاه بگذارید تا اندازه برق اندازه گیری شده و نمایش داده شود.

کاربرد آمپرمتر کلمپی

آمپرمتر کلمپی در صنایع و مشاغل گوناگونی کاربرد دارد که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارخانه های تولید سیم و کابل و تابلوسازها
  • کاربردی برای سنجش میزان جریان کابل های فشار قوی
  • قابل استفاده در آزمایشگاههای برق و الکترونیک و واحدهای تاسیساتی
  • قابل استفاده توسط پیمانکاران و متصدیان شرکت توزیع و انتقال برق

مولتی متر چیست؟

مولتی متر یکی از پرکاربردترین دستگاههای اندازه گیری در صنایع مختلف، خصوصا مشاغلی که با برق و الکترونیک در ارتباط هستند، بشمار می رود. این ابزار قابلیت اندازه گیری کمیت های الکتریکی مختلف از جمله ولتاژ، جریان و مقدار مقاومت الکتریکی را دارد. برخی از مولتی مترها نیز می توانند فرکانس سیگنال متناوب و ظرفیت خازن را نیز بسنجند و همچنین امکان تشخیص پایه های دیود و ترانزیستور وجود دارد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”5713″ img_size=”large” alignment=”center” woodmart_inline=”no” parallax_scroll=”no”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

انواع مولتی متر

مولتی مترها را می توان به انواع دیجیتال، آنالوگ و کلمپی و یا انبری تقسیم بندی کرد. مولتی متر یک ابزار ضروری در میان تجهیزات تکنیسین ها و مهندسین برق و الکترونیک محسوب می شود که با توجه به نیاز خود تصمیم میگیرند از کدام نوع استفاده کنند.

کاربردهای مولتی متر

مولتر متر، عمدتا برای تحلیل و بررسی ولتاژ، جریان و میزان مقاومت الکتریکی در صنایع برق و الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر کاربردهای این دستگاه می توان به امکان تست پیوستگی میان اجزاء یک وسیله نیز اشاره کرد. در ادامه نگاهی به برخی از کاربردهای رایج این دستگاه خواهیم انداخت:

  • بررسی خرابی سیم و کابل
  • بررسی وضعیت سوئیچ ها و خرابی آنها
  • بررسی وضعیت سالم بودن یا عدم سالم بودن فیوزها
  • بررسی خرابی خازن ها
  • بررسی خرابی مقاومت ها

تفاوت آمپرمتر و مولتی متر در چیست؟

  • آمپرمتر ابزاریست که به منظور اندازه گیری جریان الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد در حالیکه مولتی متر توانایی سنجش کمیت های الکتریکی مختلف همچون ولتاژ، جریان و مقاومت را دارد.
  • برای اندازه گیری مقاومت الکتریکی در یک مدار می توان از هر دو ابزار آمپرمتر و مولتی متر استفاده کرد اما مولتی متر به تنهایی می تواند برای پاسخگویی به این نیاز کافی باشد.
  • یکی از قابلیت های مولتی متر، امکان تست دیود و ترانزیستور است در حالیکه آمپرمتر فاقد این توانایی می باشد.
  • آمپرمتر را تحت هیچ شرایطی نمی توان جایگزین مولتی متر کرد اما مولتی متر در برخی مواقع می تواند جایگزینی برای آمپرمتر باشد.
  • قیمت آمپرمترها در مقایسه با مولتی مترها کمتر بوده اما از آنجایی که مولتی مترها قابلیت های متعددی دارند، گزینه مقرون به صرفه تری بشمار می روند.

[/vc_column_text][vc_btn title=”جهت مشاهده محصولات مولتی متر کیلک کنید” color=”danger” align=”center” link=”url:https%3A%2F%2Fasaddollahistudio.com%2Fproduct-category%2F%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%D9%87-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A2%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C%2F%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D9%88%D9%84%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D8%B1%2F”][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *